Kampania społeczna

Kampania społeczna SCWEW w Rybniku – „Razem możemy więcej”.

Kampanie społeczne to ważny element budowania świadomości i zaangażowania obywatelskiego. Ich celem jest nie tylko informowanie, ale przede wszystkim inspirowanie do pozytywnych zmian społecznych. W obszarze edukacji odgrywają szczególną rolę – pomagają kształtować postawy otwartości, empatii i współpracy, a także wspierają ideę równego dostępu do nauki.

Właśnie z tych założeń wyrosła kampania społeczna, realizowana przez Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Rybniku – „Razem możemy więcej”. Jej głównym celem było pokazanie, że edukacja włączająca to nie tylko koncepcja pedagogiczna, ale codzienna praktyka, w której każdy uczeń ma prawo do wsparcia i rozwoju w przyjaznym środowisku. To wspólne budowanie świadomości społecznej oraz przełamywanie stereotypów, dotyczących uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.

Kampania opierała się na szeroko rozumianej współpracy z lokalnymi szkołami: nauczycielami, uczniami, rodzicami oraz przedstawicielami władz. Działania informacyjne, warsztaty i wydarzenia społeczne, miały na celu zwiększenie świadomości mieszkańców Rybnika na temat potrzeb uczniów o zróżnicowanych możliwościach edukacyjnych. Za pośrednictwem mediów społecznościowych SCWEW propagowało koncepcję edukacji włączającej, w celu dotarcia do szerokiego grona odbiorców – wszystkich zainteresowanych nowoczesnym, empatycznym podejściem do edukacji. Liczne, regularnie pojawiające się posty, poruszały ważne kwestie, związane z inkluzją, tj.: dobrostan psychiczny ucznia i nauczyciela, rola pedagoga specjalnego w placówce edukacyjnej, uniwersalne projektowanie w edukacji, technologie asystujące, czy też ocena funkcjonalna.

Zwieńczeniem tych działań był Jesienny Festiwal Językowy „Among Two Cultures – Halloween & Dziady”, zorganizowany w Zespole Szkół nr 6 w Rybniku.

Wydarzenie stało się przestrzenią integracji, wymiany doświadczeń i radości ze wspólnego działania. Festiwal połączył elementy tradycji anglosaskiej i słowiańskiej, pokazując, że różnorodność kultur – podobnie jak różnorodność w edukacji – jest źródłem wzajemnego wzbogacenia. Wszyscy uczestnicy – zarówno laureaci, jak i pozostali uczniowie – otrzymali dyplomy oraz drobne upominki. Najważniejsze było bowiem wspólne przeżywanie tych wyjątkowych chwil i budowanie poczucia współpracy, a nie miejsca zajęte na podium.

W wydarzeniu udział wzięli uczniowie i nauczyciele z następujących rybnickich szkół: Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 36, Szkoły Podstawowej nr 16 oraz Szkoły Podstawowej nr 18.

Podczas festiwalu uczniowie uczestniczyli w konkursach językowych, występach artystycznych, wspólnym czytaniu „Dziadów” Adama Mickiewicza, tworzyli prace i projekty. Nauczyciele z rybnickich szkół mogli zapoznać się z działalnością SCWEW-u, dowiedzieć się o możliwościach wsparcia innych placówek w edukacji
włączającej oraz zaznajomić się z ofertą wypożyczalni sprzętu wspierającego naukę dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.

Uroczystość uświetniła galeria prac uczniów pięciu szkół, współpracujących z rybnickim SCWEW, ukazująca pomysłowość i wrażliwość artystyczną młodych ludzi oraz będąca dowodem na to, że sztuka łączy, a nie dzieli. Te prace zostały również zaprezentowane uczestnikom konferencji pod hasłem “Edukacja bez barier”, inaugurującej SCWEW w Rybniku.

Zarówno kampania społeczna SCWEW, jak i festiwal językowy, pokazały, że edukacja włączająca to wspólne działanie na rzecz wzajemnego zrozumienia, akceptacji i integracji. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli, uczniów i lokalnej społeczności Rybnik stał się przykładem miejsca, w którym współpraca i empatia tworzą szkołę dla wszystkich – otwartą, nowoczesną i przyjazną każdemu uczniowi.

Jesienny festiwal językowy w Rybniku był doskonałym przykładem, jak współpraca lokalnych szkół może łączyć edukację, kulturę i integrację społeczną. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za ich twórczość, energię i niezwykłą atmosferę pełną jesiennej magii!